Jak v Česku zařídit to, abychom získali komfort efektivní, úsporné a přitom čisté veřejné i individuální dopravy? Je na silnici a na železnici efektivnější a levnější elektrický pohon nebo vodíkový? Jak urychlit budování dobíjecí infrastruktury? Tyto a další otázky klíčové pro rozvoj celé naší země do budoucna probírali členové KDU-ČSL, příznivci a přední odborníci z akademické, soukromé i státní sféry na kulatém stole, kterou v rámci probíhající lidovecké Ideové a programové debaty pod vedením svého předsedy Antonína Tesaříka uspořádala odborná komise KDU-ČSL pro dopravu.
PREZENTACE Z KULATÉHO STOLU:
V diskusích se zvažovala kritéria ekonomická, kritéria technická, důležitou roli hrál aspekt ekologie a udržitelnosti. Z debaty například vyplynulo, že i když má vodík určité specifické výhody, například v případě hornatějšího a členitějšího profilu trati, nebo v nižším poklesu kapacity v zimě, nepředstavuje a ani nemůže představovat alternativu pro klíčový zdroj budoucí energie v dopravě, tedy elektřině.
Pohon na elektrické baterie si však vyžádá I určité změny návyků třeba motoristů. Ti by si tak měli zvyknout, že musí více plánovat cesty, že lze snadno využít například pauzu na oběd k dobití svého elektroauta a že dojezd automobilu už nebude třeba 1000 km jako dříve, ale třeba jen poloviční nebo třetinový. Většinový koncensus přítimných odborníků dokládá to, že snaha o ekologii a úspornost v EU nám vytváří novou realitu a my se ji musíme prostě přizpůsobit, alternativa není.
V diskusi zaznělo i několik dalších velmi zajímavých postřehů. Problém u e-paliv je ten, že se 90 % energie ztratí.
Problém do budoucna je ale fakt, že Česko se už zanedlouho stane z vývozce dovozcem elektřiny a bude chvíli trvat, než i v tomto napravíme omyly a nedůslednosti předchozí Babišovy vlády.
Určitými dílčími řešeními, které do budocna pomohou řešit tato dopravní dilemata, je posilování železnice a převedení části přepravy na koleje, včetně urychlené elektrifikace a zavádění bateriových vlaků. Ideální dálnice je železnice, protože jedna mašina utáhne tolik, co 40 kamionů. Svým způsobem by pomohla nejen větší podpora home office a podpora bezmotorové dopravy, ale i decentralizace státní správy, rozprostření třeba úřednictva do republiky, aby nemuseli tolik dojíždět. Je také nezbytné zrychlit schvalovací procesy budování dobíjecí infrastruktury, kombinovat to s decentralizovanými zdroji energie, zavádět účinnější způsoby pohonu.
Velmi kvalitní diskuse nabitá fakty a místy i emocemi se v nabité zasedací místnosti protáhla dlouho do večera a pracovníci Poslanecké sněmovny museli účastníky slušně vyprovodit, jinak by snad pokračovala do rána.